Friday, August 25, 2006

makan

Menjadi idaman kebanyakkan penulis agar buku atau novel tulisan mereka menjadi buku teks disekolah-sekolah. Akan sedikit terjaminlah pendapatan mereka dan walaupun saya memandang cita-cita ini sebagai satu cita-cita yang tidak berapa murni namun apalah yang boleh di harap oleh para penulis dalam dunia serba-serbi jahat di Malaya sana.

Sebut mengenai jahat dan buku teks sekolah, saya ingin memberi berita gembira kepada mana-mana menteri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal membekal buku sekolah kepada seluruh sekolah di Malaya. Jika menteri berkenaan tidak membaca blog ini, mungkin saudara-mara beliau boleh tolong menyampainya kepada beliau. Selalunya sesiapa yang bersaudara dengan para menteri, walau anak saudara belah mak tiri yang sudah 19 tahun di ceraikan, adalah rapat hubungan kekeluargaannya.

Planet Pluto tidak lagi di iktiraf sebagai sebuah planet. Jika selama ini dikatakan dalam sistem solar ada 9 planet besar, hari ini dengan resminya menjadi 8. Oleh itu semua buku, tidak di khususkan kepada buku pelajaran Sains sahaja, perlu di tukar demi kebahagiaan pembelajaran anak-anak kita.

Buku Matematik, Bahasa Melayu, Cina,Tamil, Kadazan , Murut, Dan Senoi ,Buku Ilmu Alam dan semua buku juga perlu di tukar. Kenapa? Kerana jika setakat membekalkan buku Sains sahaja kepada seluruh sekolah di seluruh Malaya, untungnya sedikit.

1 comment:

Anonymous said...

Kenapa masih guna Malaya?